Thursday, July 17, 2014

Siapa Kita?

Assalamualaikum...

Sehari dua ni kita terkesan.. sgt terkesan sebenarnya dengan FENOMENA Kiki & steering lock. Benar kata blogger Keri,bila scroll down facebook dah susah nak baca updates from gaza.. sebab dipenuhi dengan perkongsian tak sudah tentang kes kiki.

Memang benar,dan tak dinafikan kalau aku ditempat kejadian tu pun tentu dah tenang diazankan cik kiki tu,tapi itulah lumrah dan fitrahnya kita manusia. Bukan kerana aku berpihak padanya.BUKAN. Kerana ada terdetik sedikit simpati dalam hati ini melihatkan video,gambar dan segala maklumat beliau menjadi viral di internet. Subahanallah..

Berbalik kita pada fitrahnya manusia ni. BENAR, dia itu bertudung,dia itu islam,dia itu wanita. Tapi harus kita ingat,dia juga manusia seperti kita. Tiada siapa yang SEMPURNA dalam dunia ini. Ketika itu dia juga diuji Allah. Dan bezanya adalah dia tewas dalam amarah dan egonya sbg manusia.

Aku tidak mahu bicara panjang kerana kita boleh fikir dengan matang. Sampai bila dia akan dibahan? Dendam,dengki,itu jugabukan ajaran agama kita. Sama2 kita belajar memaafkan. Agar ianya menjadi tauladan pada kita. Dan perlu kita ingat, kita juga mungkin akan diuji nanti.

"Tak mungkin aku akan kurang ajar macam tu"

JANGAN kita terlalu yakin. Kita tak pasti apa akan jadi akan datang. Jika bukan kita mungkin ahli keluarga,sahabat atau sesiapa saja akan mengalaminya. Jadi, Sudahlah penyebaran segala macam berkaitan beliau. LAgipun permohonan maaf sudah dibuat. Semoga beliau diberikan pengajaran melalui kes ini,dan berubah menjadi lebih baik akan datang. Begitu juga dengan kita.

Ada masanya riak itu ada dalam tidak sedar. Sombong itu ada dalam kita tidak peduli.

Muhasabah diri, biar terlebih memaafkan,jangan terkurang mohon maaf.

Sama samalah kitaterus mendoakan saudara kita di dalam dan luar negara.

#prayforgaza