Saturday, February 18, 2012

Adab Buang Air

Assalamualaikum....






Maaf atas kekasaran yang berlaku...Hahahaa...  Perbuatan di atas adalah intro yang agak tidak sopan.... Harini aku nak kongsikan sikit adab buang air. Macam biasa akan berkaitan lah dengan hidup aku sendiri.... Jadi pada korang semua, agak-agak korang buat tak?

Kalau korang terasa nak buang air tu, ingat ni pergilah cepat-cepat jangan bertangguh.. Sebab lebih menyeksakan jika korang terkincit dalam seluar kerana itu akan menganggu kententeraman alam sejagat... Jadi macam biasa, dalam kehidupan harian kita amalkan.. Nak masuk tu bacalah doa masuk tandas yer.. Dan disunatkan kiranya kita mendahului dengan kaki kiri... Juga tutup bahagian kepala...pakai towel, alas lah apa-apa. Tapi aku rasa mesti ramai yang tarik tuala buat tutup hidung..bukan tutup kepala...hahahaha *ok gurau



Masuk tandas tu pakailah selipar, sepatu, terompah (jangan pakai terompet pulak) atau apa-apa je lah ye... Lantai tandas tu kan kotor.. Jadi hendaklah kita menjaga kebersihan kaki kita tu... Selalu aku jatuh pakai selipar dalam toilet.. Sebab selipor jepun ...So, korang beli lah selipar yang tak licin , tak payah mahal pun takpe...lagi bagus, yang penting tapak grip baik punyer... 


Yang ni kena beri perhatian.. Kalau boleh cari yang jauh-jauh sikit dari orang.. Bukan apa, nak elakkan dari tempias wangian yang tersebar di udara.. Lagipun kalau jauh dari orang tak adalah malu nak lepaskan.. Nak bunyi motor, bunyi ekzos tersumbat, nak bunyi PUFFF sekalipun tak kisah. Tapi kalau kat tandas awam memang tak dapat elak lah.. Kalau dapat orang sebelah yang banyak kandungan bahan mentah dalam badan tu confirm boleh menimbulkan syakwasangka dan perasaan tidak senang hati dan hidung...


Kalau boleh dalam tandas tu tak perlu lah cakap atau berbual beria sangat melainkan benda penting. Kalau setakat member kat luar tu tanya macam dialog atas tu cukuplah sekadar paksaan terbatuk kecil... Aku selalu jugak buat gini. Memang tak cakap apa-apa sebab nak feel. Sampai ada member tegur siap ketuk pintu lagi nak pastikan aku hidup ke tak kat dalam tu..Cettt.... Kacau daun betul..


Ok bila dah siap tu, keluar lah...Jangan duduk lama-lama dalam tu ya... Dan sewaktu melangkah keluar, dahului kaki kanan berserta doa seperti di atas... Jangan dah lega lupa nak berdoa...*Peringatan, ini bukan pintu suka hati DORAEMON ya...


ha! Yang ni sape tak buat memang tak beradab sopan betul... Pastikan korang flush... sampai hilang bau, warna dan rasa.. Kalau aku masuk tandas dan tengok masih ada sisa yang tidak dilenyapkan, automatik terbatal terus niat asal... si DIA pun malu nak keluar.Hahaha...

Itulah adabnya.... jadi adakah anda sudah cukup beradab pabila waktu memanggil ke tandas??? Jawablah sendiri... Jap! ada lagi beberapa larangan yang kita kena tahu... wajib tau...

JANGAN buang air di tempat yang tenang kecuali tasik atau laut yang terbentang luas. Ibarat kata pepatah, tenang-tenang air di laut, jangan disangka tiada buaya.. Kang kena ngap dubur tu baru tau... Senang cerita zaman sekarang dah banyak tandas awam.. Bayar 20sen cash terus meleraikan hajat yang terbuku dihati sanubari tu...


JANGAN buang air di lubang tanah... Yang ni memang jangan lah buat... risau jugak kalau ada haiwan dalam tanah tu terjejas kesihatan diorang.. Eh.. Ingat tu.. lagi satu risau jugak kalau ada haiwan yang tak tahan dengan buangan korang akan keluar dan sound korang tetibe.. kalau cacing ok lagi, tapi kalau lobang tu lobang ULOR???? 999 lah jawabnya.. Ni no ni no ni no.... 5 minit sampai... Dont worry...

Beberapa larangan lain:

*Jangan bawa masuk ayat suci al Quran ke dalam tandas 
*Jangan buang air atas kubur.... ingat tu KUBUR
*Jangan buang air atas kitab atau makanan.. 
*Jangan buang air di mana-mana tempat perhentian..

Jadi begitulah kisahnya... Apa juga yang kita lakukan, ada adab yang perlu kita patuhi. Jangan main serbu je... 

"Improvekan ADAB kurangkan BIADAP"

Pantun dari BiQA: 
Buah manggis di luar pagar
Ambil tangga tolong panjatkan
Saya Gadis baru belajar
Kalau ada yang tak kena tolong ingatkan atau tegurkan.. (aik, kenapa panjang plak yang last ni)









13 comments:

Lee-kun said...

thanx for sharing..n nice reminderlah.. ^^

Amyra Azhar said...

heee, intro itu! sebenarnya benda ni simple je, cuma ada sesetgah dr kita je yg tk nk praktikkan dlm kehidupan. hoho ad jugak ek. :D

keri ikhwan said...

wahaha... terbaik...
sian aminah, gambarnya dieksploitasi sampai ke jamban .. haha
sngat detail panduan tandas nih...

Azhafizah[フィザ] said...

betul tu..jaga adab jangan biadap..kdg2 mereka lupe adab adab ni..bagus biqa entry ni ^^

Ayie Abas said...

al hamdulillah kbykkn adab2 di dlm entry nih abg ayie amalkn...:)

loVe puRpLe said...

Comeinye... thanks 4 ingatan.. (^-^) jgn tutup hidung but tutup kepala hehhe

biQa Hatmin said...

lee kun: wc..hehe sesaje je tu

amyra: yup..buat atau tidek je.. :)

keri: itu je watak yang boleh diketengahkan dalam dunia lakonan

fiza: mekasih.. hehe adab lain juga amat penting :) yey

ayie: alhamdulillah abg ayie...

love:tutup hidung kadang2 jugak..*opsss haha

Mie Hishamuddin said...

comel cara bika sampaikan msg =)) like it =)

biQa Hatmin said...

mekasih mie..hehehe

Nor Abdullah said...

Bismillah
comel sungguh katun2 biqa
suka kak nor nengoknya
keep it up.. suka cara biqa menyampaikan mesej^^

biQa Hatmin said...

Alhamdulillah kak nor..mekasih...

Jomtonton said...

Comel sungguh Aminah :) Nak sign..

dong dong23 said...

abercrombie & fitch
christian louboutin flats
kate spade
coach outlet online
michael kors outlet online
north face outlet
cheap jordan shoes
ray ban sunglasses
adidas nmd
cheap jordans
replica watches
beats wireless headphones
adidas originals
polo ralph lauren outlet
coach outlet
lebron james shoes 13
coach outlet online
coach factory outlet
michael kors outlet clearance
michael kors outlet
true religion outlet
ray ban sunglasses
true religion shorts
cheap jordans
toms shoes
michael kors purses
nike factory outlet
kevin durant shoes
oakley sunglasses
ralph lauren outlet
oakley sunglasses
louis vuitton handbags
adidas originals
toms shoes
michael kors outlet clearance
nike roshe flyknit
ralph lauren polo
kobe bryant shoes
air jordans
timberland boots
20167.12wengdongdong